Středočeský kraj

číslo na kandidátce: 5

Mgr. Milan Vácha

strana: STAN

radní Středočeského kraje pro vzdělání a sport, místostarosta, bývalý dlouholetý starosta, projektový manažer výstavby datových

„Co jsem doposud pro středoškolské školství ve Středočeském kraji udělal?“

 

Za čtyři roky se podařila celá řada věcí, o kterých jsem přesvědčen, že povedou ke zkvalitnění vzdělávání ve Středočeském kraji. Jejich výčet by byl poměrně rozsáhlý, proto uvedu jen ty nejzásadnější. 



  • Inovace oborové soustavy 

Zahájili jsme změny v oborové struktuře středních škol zřizovaných Středočeským krajem. V první řadě se snažíme odstranit duplicity v oborech, které nejsou dlouhodobě naplňovány, a jejichž kapacity neodpovídají realitě. Protože chceme mít kvalitní podmínky pro výuku všech oborů, je nutné racionalizovat oborovou nabídku v rámci jednotlivých okresů Středočeského kraje. Změny oborové struktury středních škol zřizovaných Středočeským krajem provádíme a budeme provádět v souladu se Strategií rozvoje sítě škol a školských zařízení zřizovaných Středočeským krajem a jejich vzdělávací nabídky do roku 2030+. Velmi důležitá je vertikální i horizontální prostupnost oborů jako jeden z nástrojů prevence předčasných odchodů ze vzdělávání.

Z hlediska oborové struktury preferujeme s ohledem na zhodnocení regionálních potřeb trhu práce a míru nezaměstnanosti a uplatnitelnosti absolventů na trhu práce maturitní obory patřící do skupiny oborů Informatické obory, Strojírenství a strojírenská výroba, Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, Zdravotnictví a Pedagogika, učitelství a sociální péče. V případě učebních oborů se jedná o obory patřící do skupiny oborů Strojírenství a strojírenská výroba, Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika a Zdravotnictví. Dále pak v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR podporujeme všeobecně zaměřené obory jako gymnázia nebo lycea. Limitem je v současné době probíhající revize oborové soustavy, která už měla být dávno hotová. Na změnách v oborové struktuře spolupracujeme s Národním pedagogickým institutem ČR, abychom byli v souladu s připravovanou revizí oborovou soustavy.



  • Propojení studia s praxí 

Ve vztahu k trhu práce považuji za velmi důležitou spolupráci škol s odborníky z praxe a se zaměstnavateli – od exkurzí, praxí žáků až po stáže pedagogických pracovníků nebo zapojení odborníků z praxe do výuky. V rámci spolupráce s Krajskou hospodářskou komorou Střední Čechy proběhly kulaté stoly ke zlepšení spolupráce v okresech Beroun, Benešov, Kladno, Kolín, Mělník za účasti firem a středních škol. Jednal jsem i s řadou asociací zaměstnavatelů z různých odvětvích o zlepšení spolupráce škol a firem. O propojení studia s praxí se snažíme rovněž v rámci krajských projektů např. Implementace Krajského akčního plánu Středočeského kraje nebo Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji.



  • Optimalizace sítě škol 

Zahájení procesu optimalizace sítě škol považuji za velký úspěch. Racionální nastavení sítě škol je nezbytným předpokladem pro zkvalitnění vzdělávací soustavy v kraji.

Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo v roce 2022 Strategii rozvoje sítě škol a školských zařízení zřizovaných Středočeským krajem a jejich vzdělávací nabídky do roku 2030+, která stanovuje základní východiska, kritéria a postupy. Změny, které kraj, jako zřizovatel zejména středních a vyšších odborných škol, realizuje s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání, jsou hledáním optimálního modelu fungování krajem zřizovaného regionálního školství. V některých částech kraje, kde jsou kapacity středních škol naddimenzované, predikce demografického vývoje nepředpokládá demografický růst a školy mají nízký počet žáků, to znamená slučování škol. V jiných naopak řešení nedostatečných kapacit, což je případ zejména Prahy-západ a Prahy-východ. Nedostatečné kapacity řešíme primárně půdními vestavbami či nástavbami u stávajících škol (např. Gymnázium Hostivice, Gymnázium Říčany, Gymnázium Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Gymnázium Beroun), v některých lokalitách bude muset dojít k nové výstavbě jako v případě Gymnázia v Černošicích, Jesenici nebo Roztokách.  



  • Vytvoření podmínek pro zavádění inovativních metod do výuky středních škol

Od roku 2021 cíleně podporujeme střední školy zřizované Středočeským krajem ve vytváření podmínek pro zavádění inovativních metod do výuky. K dnešnímu dni jde o zhruba 481,3 milionů korun, za které naše střední školy pořídily například nové vybavení počítačových učeben, odborných učeben pro zdravotnické, zemědělské i technické obory, laboratoří, polního robota, zařízení pro skenování půdy nebo různá CNC zařízení. Od roku 2022 financujeme licence pro využívání platformy HAXAGON při výuce kybernetické bezpečnosti a informačních technologií. 



  • Stipendia 

Zrevidovali jsme systém plošných stipendií, který jsme vyhodnotili z dlouhodobého hlediska jako neefektivní, nemotivační pro žáky a neplnící účel (u velké části oborů se zájem snižoval), proto byl v roce 2021 zrušen a byl nahrazen Základním rámcem pravidel pro využívání prostředků pro podporované obory vzdělání ve středních školách zřizovaných Středočeským krajem.



  • Podpora aktivit pro rozvoj talentu nadaných žáků

Byla zpracována analýza práce s nadanými dětmi na území kraje v rámci projektu Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje. Realizace podpory v rámci krajského projektu Implementace Krajského akčního plánu Středočeského kraje II a počítá se s ní i v navazujícím krajském projektu Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji. Od roku 2023 Středočeský kraj finančně podporuje zapojení žáků středních škol zřizovaných Středočeským krajem do programů Centra pro talentovanou mládež, jejichž cílem je používání angličtiny v propojení se studovanými obory. Dále Středočeský kraj finančně podporuje zapojení škol a školských zařízení, které zřizuje do vzdělávacího programu „Mezinárodní cena vévody z Edinburghu Česká republika“ (DofE), jenž podporuje mladé lidi v dlouhodobém rozvoji.



  • Propojování formálního a neformálního vzdělávání 

Podporujeme střední školy v propojování formálního a neformálního vzdělávání prostřednictvím aktivit realizovaných v rámci krajského projektu Implementace Krajského akčního plánu Středočeského kraje II např. kroužky pro žáky základních škol, akce pro veřejnost různě tematicky zaměřené např. 3D tisk a počítáme s nimi i v navazujícím krajském projektu Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji.

  • Evaluace práce ředitelů zřizovatelem (hodnocení ředitelů) 

Byl vypracován návrh systému hodnocení na základě vstupní analýzy, využití kritérií ČŠI – 2021/2022, na kterém se podílely pracovní skupiny ředitelů. Pro hodnocení byl vytvořen specializovaný software, který byl připraven Vzdělávacím institutem Středočeského kraje – Zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Ředitelé nejprve provádí sebehodnocení a poté jejich činnost hodnotí hodnotitelé z Odboru školství Krajského úřadu Středočeského kraje. Hodnocení ředitelů je provázáno se systémem jejich odměňování. 



  • Autoevaluace středních škol a evaluace škol zřizovatelem 

Na základě sběru dat, vstupní analýzy stavu na školách, pracovní skupiny ředitelů byla vytvořena metodika a byla upravena struktura výroční zprávy o kapitolu autoevaluace. Povinnou součástí výroční zprávy je za školní rok 2022/2023. V letošním roce budou vyhodnoceny dopady a bude provedena analýza výročních zpráv. V rámci implementace došlo k proškolení managementu škol. V období 2021/2022–2023/2024 byla proškolena více než polovina středních škol.



  • Formativní hodnocení 

Byla realizována podpora managementu škol v zavádění formativního hodnocení a formativního přístupu ke vzdělávání, případně celých pedagogických sborů. V období 2021/2022–2023/2024 byla proškolena více než polovina středních škol. 



  • Mentoring 

Byla realizována systémová podpora začínajících ředitelů krajských středních škol formou mentoringu. (mentoring se pochopitelně týká i dalších škol a školských zařízení). Začínající ředitel měl přiděleného mentora, kterým byl zkušený ředitel jiné krajské střední školy, zpravidla na jeden rok. V rámci mentoringu navštívil mentorovaný školu mentora a naopak. Na závěr mentorovaný i mentor zpracovávali zpětnou vazbu pro kraj jako zřizovatele. Mentoring byl všemi zúčastněnými hodnocen jako velmi přínosný. 



  • Kariérové poradenství 

V rámci projektu krajského projektu Implementace Krajského akčního plánu II Středočeského kraje bylo vytvořeno centrum kariérového poradenství při příspěvkové organizaci Vzdělávací institut Středočeského kraje – Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Realizována byla metodická pomoc, informační a poradenská činnost i řada vzdělávacích aktivit v oblasti kariérového poradenství. S dalším rozvojem se počítá v navazujícím krajském projektu Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji.



  • Sdílený prostor pro ředitele 

Vytvořili jsme sdílený prostor pro ředitele středních škol – ŘEDITELNA, který je využíván ke sdílení příkladů dobré praxe, zveřejňování metodik, k legislativní podpoře, dotazům ředitelů. Je zajištěn monitoring 24/7 s garancí reakce do 24 hodin.

  • Kvalifikační vzdělávání a další vzdělávání pedagogických pracovníků

Byly aktualizovány a reakreditovány kvalifikační vzdělávání s důrazem na Studium ředitelů a kvalifikační studia pro pedagogické pracovníky. Nabídka se rozšířila například o vzdělávání pro zástupce ředitelů, o přípravu na konkurzní řízení, vzdělávání pro třídní učitele, aktuální legislativní změny a ekonomiku škol.



  • Rozvoj pedagogického leadershipu ředitelů a jejich zástupců

Podpora rozvoje pedagogického leadershipu ředitelů a jejich zástupců byla realizována formou vzdělávacích akcí realizovaných v rámci krajského projektu Implementace Krajského akčního plánu Středočeského kraje II a počítá se s ní i v navazujícím krajském projektu Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji. 



  • Pořízení licencí MS 365 EDU pro střední školy

Pro všechny zřizované střední školy a jejich žáky a pedagogy kraj pořídil licence MS 365 EDU na dobu 3 let a to jak pro využití ve škole, tak i plnohodnotná licence pro domácí využití, což významně pomáhá řešení problému nerovností v přístupu ke vzdělávání. Implementaci licencí do škol zajistil Vzdělávací institut Středočeského kraje – Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, který rovněž zajišťuje průběžný helpdesk.



  • Klima na středních školách

Připravili jsme systém provádění externího šetření klimatu škol. Šetření klimatu po odborné stránce zajišťuje Pedagogicko-psychologická poradna Středočeského kraje a po technické Vzdělávací institut Středočeského kraje – Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Toto šetření bylo využíváno v případě, kdy se ve škole objevil závažný problém nebo bylo na možný problém poukázáno.