strana: STAN
místostarosta města Stříbra, učitel na Gymnáziu a Obchodní akademii Stříbro
44 let, místostarosta města Stříbra, učitel na Gymnáziu a Obchodní akademii Stříbro
„Regionální školství by mělo pružně reagovat na potřeby regionu a nabízet obory, které zde pomohou vychovat potřebné profese, např. ve zdravotnictví, sociálních službách, ale také v technických i odborných oborech, po kterých je poptávka od zaměstnavatelů. Plzeňský kraj je místem s mnoha příležitostmi, krásnou přírodou a je na nás, abychom jej společně rozvíjeli ku prospěchu jeho obyvatel.“
Jako starosta a místostarosta města Stříbra jsem se aktivně podílel na otevření nového oboru Informační technologie na stříbrské Střední odborné škole. Tento požadavek na moderní obor vzešel jak z řad rodičů a studentů škol, tak i zaměstnavatelů v regionu.
Aktuální školní rok 2024/2025 pro změnu zahajuje ve Stříbře nově čtyřleté gymnázium, kdy jsme společně s Plzeňským krajem pružně zareagovali na poptávku a silné ročníky a vhodně tak doplnili nabídku všeobecného vzdělávání na Tachovsku.
V rámci svého malého úvazku se také snažím studenty vzdělávat a připravovat nejen při studiu, ale také pomáhat na mimoškolních vzdělávacích akcích pro širokou veřejnost – Dny vědy a techniky, Noc vědců.
Zároveň působím jako předseda Místního akčního plánu vzdělávání, který se tedy týká základního školství, ale samozřejmě počítá s návazností na střední školství celého Plzeňského kraje.
strana: Ano 2011
náměstek hejtmana Plzeňského kraje
Je nejen radním na kraji pro oblast školství, ale zároveň i tím, který pomáhá nastavovat podporu sportu, tak aby přinášela skutečně užitek. Hlavní důkaz přitom klade na to, aby byl sport dostupný pro všechny děti a zároveň aby ty talentované měly prostor pro růst. Ti, co ho znají o něm mluví jako o člověku, který se zasadil o to, aby na podporu talentovaných sportovců šly z krajských peněz desítky milionů korun. A to se přece v kraji, ze kterého pochází Petr Čech nebo Kateřina Emmons, patří.
strana: Přísaha
středoškolský učitel, místopředseda hnutí Přísaha
Jsem učitelem na střední odborné škole, kde mám tu čest vyučovat hospodářský zeměpis a písemnou a elektronickou komunikaci. Dobře si uvědomuji, že vzdělávání není jen o sezení v lavicích a biflování dat. Když vedu své žáky ve studiu, nejde vždy jen o tabulky a teorii – jde o to, aby byli připraveni na skutečný svět.
Kromě toho, že jsem učitelem, jsem také autorem knihy Anatomie moci, což je taková politologická pohádka. A věřte mi, není to žádná suchá učebnice. Prostřednictvím příběhu se snažím ukázat mladým lidem se zájmem o politiku základní principy moci.
Jako učitel kladu důraz na propojení teorie s praxí. Mám na starosti praxe našich žáků, kteří získávají praktické zkušenosti v širokém spektru firemních prostředí, od malých podniků po velké korporace. To znamená, že se neučí jen z učebnic, ale že si nabyté znalosti mohou ověřit v reálném pracovním prostředí. Díky tomu odcházejí ze školy nejen s teorií, ale i se skutečnými zkušenostmi a kontakty.
V mých hodinách dbám na vhodnou kombinaci tradičních a moderních metod výuky – včetně využívání umělé inteligence, gamifikace, virtuální reality, personalizovaného učení a práce na různorodých scénářích v týmech. Chci, aby moji žáci rozuměli příčinám a důsledkům různých událostí a nebáli se navrhovat vlastní kreativní řešení problémů. Záměrem je, aby opustili školu nejen s vědomostmi, ale také s praktickými dovednostmi, které je připraví na reálný svět.
Můj cíl pro školství v Plzeňském kraji je jasný: více propojit střední školy s místními podniky a univerzitou. To zajistí, že naši studenti budou připraveni jak na pracovní trh, tak na akademické prostředí, pokud se rozhodnou ve studiích pokračovat. Kromě toho se chci soustředit na zajištění bezpečnosti ve školách, aby se žáci cítili v prostředí vzdělávání bezpečně, komfortně a podporováni. Bezpečné školní prostředí je naprostou prioritou. V neposlední řadě je nutné zlepšit pracovní podmínky učitelů, managementu a ostatního nepedagogického personálu škol, protože jsou to právě lidé, srdcaři, na kterých kvalitní školství stojí a padá.
Mimo výše zmíněné jsem čtyři roky pracoval ve Výboru pro podporu cestovního ruchu, sportu a mládeže, kde jsme se mimo jiné soustředili na finanční podporu mladých sportovců z Plzeňského kraje. Tato zkušenost mi umožnila pochopit význam investic do rozvoje mladých talentů a jejich vliv na místní komunitu.
Dále jsem také spoluautorem části politického programu věnovaného vzdělání, který jsem společně s ostatními odborníky sepisoval pro politické hnutí Přísaha. Zaměřil jsem se na modernizaci vzdělávacího systému a jeho propojení s potřebami současné ekonomiky a společnosti. Jsem přesvědčen, že kvalitní školství je základem silné a prosperující společnosti. A to je cíl, za kterým jdu.
„Co jste doposud pro středoškolské školství ve svém kraji udělal(a)?“
Profesí učitel se snažím na všech politických úrovních aktivně podporovat kvalitní vzdělávání a talentované mladé lidi. Ať už to bylo jako předseda školské komise a zastupitel města, člen sportovní komise Rady Jihočeského kraje nebo jako asistent našeho nejmladšího poslance. Z poslední doby mě nejvíc těší, že se nám povedlo rozběhnout projekt nové knihovny a multifunkčního vzdělávacího centra v Prachaticích. Bude to moderní a klíčové vzdělávací centrum celého regionu. V případě zvolení do vedení Jihočeského kraje budu aktivně podporovat střední vzdělávání s důrazem na technické, zdravotnické a IT obory. S tím také souvisí podpora rozšíření těchto oborů na vysokých školách. Budu podporovat duální systém vzdělávání. Větší spolupráci škol, firem a institucí. Ideálně už od základní školy, aby měli studenti kontakt z praxí a mohli lépe směřovat za svou budoucí profesí. Zvážíme také systém stabilizačních stipendií, které udrží a zároveň přilákají mladé odborníky zpět do našeho regionu.