Ústecký kraj

číslo na kandidátce: 4

Ing. Jindra Zalabáková

strana: ANO 2011

Radní Ústeckého kraje pro oblast školství

členka Hnutí ANO 2011, pedagog, toto volební období Radní Ústeckého kraje pro oblast školství, mládeže a sportu, zastupitelka v Kadani.

Celý život bydlím a pracuji v našem krásném kraji. Narodila jsem se v Chomutově, ale za prací se přestěhovala do Kadaně, kde žiji se svou rodinou dodnes.

Jsem vystudovaný stavební inženýr, při studiu jsem si dodělala pedagogické minimum a začala pracovat jako učitel odborných předmětů na Střední průmyslové škole stavební v Kadani. Vzdělávání chápu jako prioritu a věřím, že je důležité, aby se každý mohl rozvíjet podle svých možností. Mimo to je důležité rozvíjet i další dovednosti, ať v oblasti sportu, umění, kultury. A proto jsem ráda, že v roli radní jsem mohla ovlivnit všechny tyto oblasti.

Ráda bych na svou práci navázala i v dalším volebním období. Ne vše, co jsem začala, jsem mohla dokončit. Vidím před sebou nutnost dalších investic nejen do výstavby, modernizace a rekonstrukce škol a školských zařízení, ale hlavně do pedagogických i nepedagogických pracovníků. Optimalizovat oborovou strukturu tak, aby každý byl dobře připraven na potřeby trhu práce. Jeden z úkolů, který je velmi vážný je péče o duševní zdraví dětí, dostupnost a kvalita školských poradenských služeb. 

Věřím, že náš kraj se v chápání nutnosti vzdělávání posunul. Všechny změny, a je jich celá řada, směřují k tomu, abychom zde měli lidi vzdělané, kteří najdou své uplatnění. Kteří tady budou spokojeně zakládat rodiny, pracovat, žít a užívat si jeho možností.

„Vzdělávejte děti a nebudete pak muset trestat dospělé.“ (Pythagoras)

Jsem matka dvou dospělých dětí, knihomol a ráda si zahraju badminton.

 

„Co jste doposud pro středoškolské školství ve svém kraji udělala?“

Snažím se všem vysvětlovat, že vzdělávání by měla být priorita. Čím lepší vzdělání, tím lepší budoucí život, jak pracovní, tak soukromý, kulturní.

  • pro nadané a mimořádně nadané děti jsme vytvořili motivační program (30 000,-/žáka/rok)
  • pokračují stipendijní programy pro vysokoškoláky (50 000,-/akademický rok)
  • vytvořili jsme pro nové ředitele podpůrnou funkci uvádějícího ředitele – nemá to každý kraj, jsme mezi prvními
  • finanční dotace pro rozšířené studium začínajících ředitelů (50 000,-/ředitele)
  • pro nastupující nové učitele poptávaných oborů jsme vytvořili individuální náborový příspěvek 200 000,-
  • do programu Prevence rizikového chování jsme alokovali 10 mil Kč (pro školy krajské i jiných zřizovatelů)
  • bylo alokováno 10 mil Kč na výjezdy žáků do požárem postiženého Českého Švýcarska (podpora podnikatelů a zlepšení sociálních vazeb mezi žáky)
  • vznikla finanční spolupráce s DofE a Paměť národa (seberozvoj jednotlivce a mezigenerační spolupráce s propojením na zvýšení technické gramotnosti)
  • změnili jsme oborovou strukturu (s ohledem na požadavky zaměstnavatelů) – nové obory (lycea, učební obory, obory s maturitou), rušení oborů nepožadovaných v praxi, navyšování kapacit (většinou u gymnázií)
  • 97,5 % žáků se dostalo na jimi zvolenou školu (jsme první v republice) 
  • příprava Center podpory nadání – jedná se o školy, které s nadanými a mimořádně nadanými dětmi pracují (vytvořili jsme příručku, jak poznat nadané dítě a jak s ním pracovat). Jsou to školy základní i střední
  • spolupráce s UJEP, MŠMT, VŠ na přípravě většího množství psychologů
  • projekt mezinárodní spolupráce škol – Maďarsko, Polsko
  • zvýšení bezpečnosti ve školách – akce Generální klíč
  • projektování multifunkčních učeben do všech škol – jednu již máme (důvodem je možnost připojení žáka např. při dlouhodobé nemoci, nebo pandemii, do výuky)
  • podpora Studentského parlamentu – byli jsme skoro poslední kraj, který toto neměl
  • finanční spolupráce při nákupu pomůcek, které si mohou školy zapůjčit pro nadané děti (spolupráce s Knihovnou Ústeckého kraje)
  • tlak na MŠMT, aby byli zvýhodněni učitelé škol, kde je větší počet dětí se socioekonomickým znevýhodněním – tam je velmi náročná výuka, motivovat učitele, aby v takových školách učili je velmi složitá
  • spolupráce s UJEP na projektech s našimi středními školami – SOČ, odborníci do škol, návštěvy středoškoláků na VŠ
  • do rekonstrukcí, modernizace, výstavby jsme v oblasti školství nalili přes 3,1 miliardy korun – stavíme nové tělocvičny, sportovní haly, školy