strana: SPOLU (ODS)
koalice: ODS, KDU-ČSL, TOP 09
náměstek hejtmana Ústeckého kraje, bývalý starosta města Kadaň
strana: Stačilo (KSČM)
koalice: KSČM, SOCDEM, ČSNS
učitel odborného výcviku
strana: Trikolóra
koalice: SPD a Trikolóra
podpora: Svobodní, PRO 2022
živnostník v zemědělství a pivovarnictví
strana: SEN 21
podpora: Piráti, Zelení
senátor Parlamentu České republiky, ředitel zoo
strana: STAN
podpora: KDU- ČSL, Piráti
starosta
strana: ČSSD
pěstounka, krajská zastupitelka, OSVČ
Ing. Štefan Drozd:
„Deset let zastupitelem města Klášterec nad Ohří, z toho téměř devět let starostou, poslední čtyři roky krajským zastupitelem a členem finanční komise rady Ústeckého kraje. Aktivně se věnuji přeshraniční spolupráci s partnerskou obcí, jsem místopředseda Euroregionu Krušnohoří a člen správní rady Destinační agentury Dolní Poohří, kde se zaměřuji na rozvoj cestovního ruchu.“
PaedDr. Jiří Kulhánek:
„S ohledem na mou službu ve veřejné správě (okresní úřad Chomutov 10 let, starosta města Kadaně 20 let, náměstek hejtmana Ústeckého kraje 4 roky) jsem se především soustředil na službu pro region.
Nicméně za poslední 4 roky na kraji jsem měl konečně možnost spolupracovat s MMR ČR za asociaci krajů na přípravě Zákona o podpoře bydlení, kde jsem zejména uplatnil své znalosti z praxe starosty, aby se připravovaný zákon stal platným a proveditelným v praxi. Tento zákon jednak pomůže se stabilizací bydlení pro skupiny ohrožené bytovou nouzí (senioři, matky samoživitelky, sociálně slabí), kteří si nemohou pomoci sami, a dále pomůže k postupnému rozvolnění sociálně vyloučených lokalit.
Druhou legislativní normou, na které spolupracuji aktivně s MPSV ČR, je redesign sociálních dávek, který by měl stavět nárok na sociální dávku na principu zásluhovosti pro žadatele. Což v praxi znamená, že sociální dávka bude podmíněna aktivitou ze strany žadatele, zejména ve spolupráci s příslušným sociálním odborem na obci, sháněním odpovídajícího zaměstnání, péčí o rodinu atd. To se samozřejmě nedotýká seniorů, zdravotně postižených, mateřské dovolené apod. I tato norma ve svém důsledku pomůže k odstranění obchodu s chudobou a postupnému rozvolnění sociálně vyloučených lokalit.
Na regionální úrovni jsem zpracoval pro Ústecký kraj analýzu potřebnosti pro klienty s PAS, kde služby nefungovaly vůbec, anebo pouze v minimálním rozsahu. Posílili jsme výrazně rozpočet na tyto služby a během tří let jsme se dostali na špičku v celé ČR.
Rovněž jsme pro tzv. klokánky zajistili finanční spoluúčast našeho kraje, abychom zajistili jejich stabilní a bezproblémový provoz (je jich v kraji osm a jsou financovány nedostatečně z MPSV ČR).
V rámci kraje zároveň zajišťujeme postupnou deinstitucionalizaci na našich velkokapacitních lůžkových zařízeních, což v praxi znamená rozvolnění kapacit na nižší s tím, že řada našich schopnějších mentálně postižených jde bydlet do klasického bytu na sídlištích s podporou sociálních pracovníků a postupně se zařazuje do běžného života včetně získání zaměstnání. Kromě bytů rekonstruujeme i starší málo kapacitní budovy ve městech, které upravujeme na komunitní bydlení. Naši klienti se díky těmto krokům nesmírně psychicky vzchopí a posilují v sobě postupně své kompetence. Jednoduše řečeno, cítí se být více lidmi než chovanci.
Rovněž jsme v rámci kraje vytvořili nový dotační titul na sociální podnikání, kterým zvyšujeme podporu nově vznikajícím, ale i stávajícím sociálním podnikům, které zaměstnávají obtížně zaměstnatelné, lidi s handicapem apod. I zde jsme dosáhli značného úspěchu a řadě lidí pomohli vrátit se do aktivního života.“
Společně se snažíme tyto problémy slabších regionů zvedat, vysvětlovat zbylým 11 krajům a řešit. Povedlo se třeba napravit nespravedlivý zákon a vrátit větší část peněz z poplatků za povrchovou těžbu zpátky do obcí a do krajů, jedná se o nižší stovky milionů Kč ročně. Náš hlas je tak „v Praze“ mnohem více slyšet. Jsem také rád, že jsme inspirovali i Sněmovnu, kde po založení našeho vznikl podvýbor s totožným názvem a zaměřením a v současné době spolupracujeme. Podvýbor má před sebou další úkoly a plány.
V březnu 2020 jsem na svých Facebookových stránkách založil skupinu „Pendleři – informační servis pro nouzový stav“ a zajišťoval její provoz. Skupina pomáhala v době covidové krize a informačních zmatků pendlerům, kterých máme v regionu mnoho. Skupina funguje a pomáhá cca 17.000 členů dodnes.
Kromě práce pro region pracuji ve Výboru pro zahraničí, obranu a bezpečnost, kde pod vedením Pavla Fischera řešíme a otevíráme důležitá témata v současném neklidném světě a hájím hodnoty demokracie a svobody, jakkoli to může znít jako fráze – snažím se být stručný. Mám ale obavu, že tato má odpověď je už teď příliš dlouhá. Pokud se někdo bude zajímat o mojí práci v Senátu, více informací nalezne na mém webu http://miroslavbalatka.cz/ nebo na Facebookových stránkách, kde se snažím o své práci pravidelně informovat. A informovaností tak přispět k většímu povědomí o smyslu Senátu a jeho činnosti zejména směrem k občanům obvodu, který zastupuji.“
MVDr. Přemysl Rabas:
„Hned v prvních týdnech mého působení v Senátu jsem splnil svůj předvolební slib o založení senátního podvýboru pro bydlení, který se zabýval také situací sídlišť u nás v kraji. Ukázalo se, že rozvoj chudších regionů je třeba řešit komplexně, hašení dílčích obtíží nestačí. A tak se „sídlištní“ podvýbor změnil na podvýbor pro regiony v transformaci, ve kterém zasedli hlavně senátorky a senátoři z Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.
O potřebách méně rozvinutých oblastí je od té doby náležitě slyšet. Máme za sebou desítky hodin jednání s ministry a státními úředníky, organizoval jsem několik výjezdů k nám do regionu, ale i k sousedům do Saska, aby zákonodárci na vlastní oči viděli, kde je třeba pomoci, jaký potenciál náš kraj má a kde se inspirovat.
Jenže přimět stát, aby skutečně srovnával rozdíly mezi regiony, to dá fakt práci. Několik osobních jednání a oficiálních dopisů například stálo za tím přesvědčit ministryni financí, aby se skončilo s praxí, kdy stát na spolufinancování evropských projektů posílal do bohatších českých regionů více peněz než do těch méně rozvinutých. Nakonec s touto nelogickou praxí skončila až současná vláda. Na jednání podvýboru jsem pozval i zástupce obcí z Chomutovska, u kterých mají vzniknout velkoplošné solární parky a znepřístupnit krajinu. Aktuálně řešíme návrh na dělení daňových výnosů mezi kraje – podle návrhu má totiž Ústecký kraj dostat z daní méně než ostatní regiony.
V usneseních jsme připomínali vládě, že má vůči krušnohorským krajům dlouhodobý dluh, a že evropské dotace, když nějaké jsou, opravdu nestačí. S mým ústeckým kolegou Martinem Krskem jsme nakonec došli k tomu, že handrkování se s úřady o jednotlivostech je málo efektivní. A tak připravujeme nový zákon pro regiony, který má státu jasně říci, jak rozvíjet méně rozvinutá území. Máme analýzu s příklady ze zahraničí a v ruce návrh, jehož základní ideou je méně dotací, o to více přímých a jednoduchých daňových a dalších pobídek pro šikovné a podnikavé lidi a místní patrioty, kteří mění regiony k lepšímu. Máme za sebou už několik jednání s příslušnými ministry a jejich týmy i se zástupci prezidentské kanceláře.
Podpora vzdělávání, zdravotnictví nebo přesidlování státních úřadů k nám do regionu jsou součástí návrhu, který Hospodářské noviny označily za první velký plán, jak nastartovat sever. Více na webu Echtregion.“
Deset let aktivně hájím zájmy měst a obcí Karlovarského kraje ve Svazu měst a obcí ČR, kde jsem členem předsednictva Komory měst. Aktivně působím v MAS Sokolovsko, aktuálně jako předseda Valné hromady partnerů, která má za sebou nespočet investičních i neinvestičních akcí na velké části senátního obvodu, za který kandiduji. MAS sdružuje zástupce samospráv, soukromníků, firem a neziskových organizací. Ve všech těchto oblastech aktivně působí.
Z pozice předsedy řídícího výboru MAP ORP Sokolov se aktivně podílím na tvorbě strategie a konkrétních opatření v rámci místního akčního plánu vzdělávání. Uplynulé čtyři roky se podílím na tvorbě strategických transformačních dokumentů Karlovarského kraje, jsem členem komise rady KK pro transformaci regionu, Fond spravedlivé transformace a energetiku.
Jako starosta města mám bohatou zkušenost jak se samosprávou, tak se státní správou. Jsem v každodenním kontaktu s občany. Znám jejich starosti a problémy. Vím, co ve veřejné správě funguje a kde to naopak vázne. Kde jsou rezervy v rámci regionu a v čem naopak silné stránky. Snažím se své zkušenosti z místní úrovně přenášet do území a být prospěšný celému regionu.“